Skånepågen, politik och annat.

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Åke Johnson - 4 juli 2015 08:13

Äntligen kom sommaren. En jättefin vecka med sol och värme.

Barnbarnet med kompisen fick i alla fall en fin vecka hos oss med bad i havet, fritidsbadet i byn och Tosselilla förstås.

Nu på tisdag i nästa vecka ska dom till Sthlm igen. Jag tror faktiskt att dom gillat vistelsen hos oss trotts en skral förstavecka med mycket regn.

Av Åke Johnson - 29 juni 2015 09:44

Sommaren går vidare. Men hur den går vidare, jag vet inte vad man ska säga om den saken.

Flickorna är kvar här hos oss. Klagar på vädret gör dom inte. Kanske det är så att det är bara jag som är så beroende av fint soligt väder då det är sommar. Av sju dagar så har vi haft en soldag och en eftermiddag med klart väder.

Jag tillhör den del av befolkningen som inte håller med om att det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder, eller hur den ramsan nu var. Men de unga säger inte så mycket om vädret. Jag liksom dom får väl bara acceptera. Inget annat att göra åt vädrets makter. Nu hoppas vi på nästkommande vecka. Sol och värme, tack.

På Gotland är vädret bra såg jag på TV i går. Första dagen på Almedalsveckan. Lite kul att följa våra politiska partiers tal. Centern inledde i går och i kväll blir det Sossarnas tur.

Av Åke Johnson - 24 juni 2015 09:36

Sedan i söndags har vi ett av barnbarnen här och hon har en kompis med sig. De ska vara hos oss i 14 dagar.

De hade förhoppning över att kunna bada och sola. Bada i havet men även i vårt utomhusbad här i byn. Men icke sa Nicke. Inte ännu, i alla fall. Vädret är inte sommar.

Även om det regnar i den Svenska sommarn så borde väl temperaturen vara bättre. 11- 12 grader på morgon och mulet gör att man inte vill bada inte ens om man är 13. Nu hoppas vi på bättre väder.

Men ungdomarna fixar tillvaron ändå, trotts vädret. Leve internet, leve ipad och leve de många filmerna som dom kan se via netet.

Åsså ska dom ut och springa i spåret även om det står som spön i backen. Allt för konditionen och kroppsformen, kanske mest för det sistnämnda, skulle jag tro.

Men oavsett jag vill ha sol, NU!

Av Åke Johnson - 19 juni 2015 09:36

Jag ber att få önska alla som besöker min blogg en glad och skön Midsommar.

Vädret kunde vara bättre. Här regnar det just nu, kraftiga skurar. Men det är väl inte första gången som vi har en sådan midsommar, eller hur?

Av Åke Johnson - 16 juni 2015 09:21

Förra veckan bjöds på toppen väder. Sommartemperaturer och strålande sol. Men nu är den glädjen över. Runt 12 grader på morgonen är inte mycket att skryta över. Å prognosen inför midsommar ser inte bättre ut. Det är nog bäst att hålla sig hemma och invänta juli månad, kanske sommartemperaturerna kommer tillbaka så vi får ta en tur med husbilen då.

I förra veckan monterade jag ihop min murgrill som jag beställt sedan tidigare. Delarna var så tunga så jag var tvungen att skaffa lyfthjälp. Men det är klart, hela paketet vägde 458 kg. Men nu står den på plats, nymålad och grann. Den gör sig fint där på husets uteplats på framsidan. Invigning i går kväll med grillat kött och några korvar. Nu kan jag träna på att grilla, för att grilla är en konst för att få maten riktigt bra, tycker i alla fall jag.

Vissa kulna dagar förgylls med lunch på någon restaurang eller kaffe med gott bakverk på något bra konditori. Det är ju ändå sommar. Åtminstone enligt almanackan.

Av Åke Johnson - 8 juni 2015 09:45

En husbilsresa till Sthlm, Mora, Sollerön och Askersund avklarad, regn nästan var ända dag. Inte kul. När vi var i Mora så regnade det så mycket så det var svårt att över huvud taget gå ut. Trotts regnkläder och paraply så blev vi blöta. Hoppas på bättre väder längre fram i sommar.

Av Åke Johnson - 21 maj 2015 10:34

Oj, det var ett tag sedan som jag skrev något i min blogg.

Det är väl bara att konstatera att jag är en dålig bloggare då?

Nåväl, men nu ska det bli några rader. Jag är gräsänkling sedan i söndags. Våra vänner från Sollentuna besökte oss på hemvägen då de varit till sitt sommarställe utanför Halmstad. Vi hade några trevliga dagar tillsammans.

Frun och jag var bjudna på födelsedagsfest tills nu på lördag uppe i Sthlm. Å inte vilken liten fest som hällts. En av våra bekanta skulle fylla jämt och inbjudning kom med post. Inte var dag man får inbjudningskort numer med posten. Tyvärr är min agenda proppad under den här veckan så beslut togs att frun liftade med vännerna då de skulle åka hem. Det var på söndagen de skulle åka så därför sitter jag nu här ensam.

Ensam å ensam? Ensam är man aldrig då man har vovvar. Men å andra sidan så får vovvarna vara ensamma ganska mycket under den här veckan. Men dom klarar det. De har varandra och mer än fyra timmar blir det aldrig. Så husse sköter sina små.

Så fort tillfälle ges i veckan ska jag utrusta husbilen och köra upp mot Sthlm i nästa vecka. Men på måndag ska jag få min tredje spruta i mitt öga på Kristianstads sjukhus. Sedan får vi se hur tillståndet är efter det. Behandlingen som jag får ger faktiskt ett positivt resultat vilket känns jättebra. Skönt när det går åt rätt håll.

Vi tänkte ta någon vecka och köra mot Dalarna och sedan Närke på hemvägen. Vi besöker vänner i Askersundstrakten varje sommar. Å traditioner ska man vara rädd om. Eller hur?

Av Åke Johnson - 25 april 2015 08:46

På kryssningens näst sista dag kom vi till Genua och åter var vi i Italien.

Den staden har vi varit i tidigare så där vandrade vi på egen hand. Vi tog en taxi från hamnområdet in till stadens centrum för att strosa runt där några timmar.

Båten seglade åter på kvällen till Civitavecchia som hamnstaden heter utanför Rom. Kryssningen var nu slut. Återstod bar flygresan hem via Frankfurt am Mains flygplats till Köpenhamn.

Kryssningen gav definitivt mersmak. En kambination av upplevelser på själva båten och resmålen. Det fina var också en blandad publik av resenärer, unga och äldre människor, barnfamiljer och rullatorer och rullstolar om vart annat. Resenärer från olika länder i Europa och USA.

Nu väntar en annan resa i september och däremellan husbilsåkande i Sverige. Kanske en tur till Tyskland, förrådet kanske måste fyllas på, vi får se.

Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.