Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under september 2011

Av Åke Johnson - 17 september 2011 11:05

Trädgårdsarbete.

Hundpromenad, modell längre.

Urtappning av färsk och gråvatten ur husbilen.

Biobesök, Jägarna 2

Ha en trevlig helg.

Av Åke Johnson - 15 september 2011 14:56

Nog är det en aning höst i luften. Ändå är det bara i mitten av September. Ja, det är väl bara att inrikta sig på att höst och vinter är i antågande.

Någon sa att en ”Brittsommar” var på gång snart. Kan väl alltid hoppas på det.

Husbilen fick en genomgång den här veckan på verkstaden. Sex månader efter köpet skulle några punkter genomgås. Själv hade jag en lista på småfel som rättades till samtidigt. Nu blir det nog inget mer husbilsåka den här säsongen skulle jag tro. Var sak har sin tid, som det heter. Men kommer Brittsommaren så vet man ju aldrig förstås.

Nu kommer det normala igång igen efter sommaren. Nämnderna har varit igång ett tag, men allt annat kommer igång nu i September. En vink, god som något, att hösten är här.

Val i Danmark. Ska bli intressant att se hur det går. Såg när jag var i Danmark att partierna kampanjade för fullt. Ska vänsterblocket segra. Man tror ju de. Det kanske rent av blir ett resultat ganska snart.

Nu så ska hunden badas och klippas lite. Jag säger ofta till honom att ska man va fin så får man lida lite. För det här gillar han inte. Märkligt vad vovvarna lär sig. Han ser direkt på mig när det är dax. Men en godisbit brukar locka fram honom ur sitt gömställe. Men snart lär han nog sig det också. Nä, muta är ingen bra teknik, bara att hålla med.

Av Åke Johnson - 14 september 2011 14:52

En resa skall ge många intryck för att den ska bli ihågkommen längre fram i livet. Jag menar händelser eller saker som hänt både positiva men även negativa.

Det här året har jag besökt både England/Skottland och nu Tyskland. Båda resorna har givit positiva tankar. Inga negativa incidenter har inträffat.

Vad har då den här sista resan till Tyskland med husbilen givit mig. Bekvämt och smidigt har det varit att ha huset med sig. Eftersom det här var vår första resa med husbilen utomlands så tog vi det som en stor test. Vi har ju rest med husvagn tidigare. Nu blir rutinerna omvända skulle man kunna säga. Först titta på saker och sedan söka nattplats. Men det har fungerat jättebra.

Ett minne för livet är utan tvekan Rhen och Mosel med dess enormt vackra natur. På något sätt tycker jag inte att bilderna ger den pampighet som det verkligen var. Men här är dom i alla fall.

Vi körde hem landvägen. Danmark är ett fint land. Har mycket att ge turisten. Broarna över Lilla och Stora Bält är jättefina att beskåda och köra på.

Sista natten på vår resa tog vi in på en camping alldeles vid brofästet i Kosör. Dagen efter blev transportsträcka hem, då i regn. Öresundsbron som jag gillar som byggnad och den fantastiska utsikten som man har från toppen av bron såg man inte mycket av. Regnet vräkte ned och utsikten var helt borta. Men summeringen av dagarna i husbilen är positivt och minnena av Tysklandsresan 2011 är därefter.

Av Åke Johnson - 13 september 2011 18:21

Kassel som ligger vid floden Fulda, är kan man säga, raka motsatsen till Schönberg som ligger vid Östersjön.

Kassel är en stad som jag bara har åkt förbi tidigare. Den här gången skulle vi titta på den lite mer ingående. Detta ångrade vi inte.

Med slottet Willhelmshöhe som utgångspunkt blev staden lagd för våra fötter. En jättefin utsikt över staden uppenbarade sig. Vid det här tillfället då vi var där hade någon motorklubb utställning av gamla fina BMW bilar. Ja bilar och bilar, men än då !

En utav dom som ägde fordonet bodde på den camping som vi tog in på i Kassel. Snacka om att han även hade en gammal fin husbil av märket Bedford.

Schönberg var verkligen en pittoresk plats inte långt till sandstränder mot Östersjön.

Att besöka nya olika platser berikar ens liv, sägs det. Ja, nog är det så. Men det är inte bara städer och större samhällen som gör resan minnesrik. Nej, det är nog också landskapet.

Den här resans behållning är nog ändå naturen runt Rhen och Mosel. Återkommer om det i nästa inlägg.

Här några bilder från Kassel och Schönberg.

Kassel.

OBS!. Damen på bilden är inte min fru.

Schönberg.

Av Åke Johnson - 11 september 2011 19:11

Jag skrev att Trier var en av städerna som jag fastnade för mest. Tysklands äldsta stad, sägs det. Romarna var där och stadsporten finns kvar bland många andra gamla fina hus. Karl Marks föddes också i den här staden och hela hans hus är numer ett museum.

Den Romerska porten heter ” Porta Nigra” och är från 100 talet e. Kr. Svindlande tanke att delar av den finns fortfarande kvar. Namnet ”Svarta porten” har den fått p g a stenartens färg.

Här några bilder från Trier.

Karl Marks föddes också i den här staden och hela hans hus är numer ett museum.

Namnet ”Svarta porten” har den fått p g a stenartens färg.

+ 28 grader, de Ni.

Av Åke Johnson - 9 september 2011 19:02

Det var någon som sa, ”alla städer är lika”. I ett avseende kan jag hålla med. Men självklart är det en sanning med modifikation. Varje stad har ju sitt. Men likheten är trängseln och den hektiska trafiken. De Tyska städerna var naturligtvis inget undantag.

Ett bra hjälpmedel är GPS,en. Men den kan också lura en, som det hände oss i Köln och Düsseldorf.

Där körde jag både på gågator och torg. Men ingen incident inträffade. Det var ju bara att backa eller vända och rätta upp den uppkomna situationen. Å vi blev hjälpta av vänliga människor som visade hur vi skulle ta oss ut.

Dessa städer är ju jättestora och i mitt tycke ganska svåra att köra i. Speciellt Köln. Jag hade så gärna velat besöka Kölnerdomen, men av det blev det intet. Såg bara den på håll, eller rättare sagt, jag körde runt den. Det var det närmaste jag kom den. Jätte mycket bilar, massor av folk, ja vad gör man. Kör ut ur stan så snabbt man kan. Vi hade självklart kunnat parkera någonstans utanför staden. Men så blev det inte den här gången. Parkeringsplatser var det väldigt ont om också. Någon mil utanför staden kanske fanns det plats, men det blev aldrig av.

Städer som vi besökte eller körde igenom var Lübeck, Kassel, Fulda, Köln, Düsseldorf, Trier, Hamburg, Kiel, Husum, Flensburg, kanske jag glömt någon.

Kassel, Trier och Husum blev något av mina favoriter betr. städer med Husums gamla bebyggelse och alldeles vid Nordsjön.

Orter som vi var i går inte att räkna upp de alla, men Schönberg vill jag i alla fall nämna som låg vackert vid Östersjön.

Vissa av bilderna är tagna genom bilfönstren, därav kvalitén.

Här skulle jag nog inte ha kört

Kolla spirorna på Kölnerdomen.

Av Åke Johnson - 8 september 2011 19:01

Att färdas utmed Rhen och Mosel är som att resa i historien. Slott, borgar, ruiner ligger tätt på bergssluttningarna och tävlar med alla vinodlingar som omger byggnaderna. För att inte tala om alla dessa lastbåtar av varierande storlekar som trafikerar floderna. Ja, en och annan rundtursbåt för turister passerade också.

Jag körde upp och ned några ggr för sluttningarna och vägarna var verkligen bra. Förvisso lite trånga då jag mötte stora lastbilsekipage och bussar, men det gick. Jag tror man kallar dessa vägar för serpentinvägar. En enorm utsikt fick man på väl planerade rastplatser efter vägarna.

För övrigt har Tyskland jättefina rastplatser till skillnad mot England som vi besökte i våras. Kanske det är en kulturell sak. Många Tyskar hade mat med sig, kunde vi se, medan enstaka Engelska familjer hade pick nick med sig och satt på en P- plats med egna bord och stolar.

Rastplatserna var rena och snygga och toaletterna rena. Vilket jag kan tycka är lite si och så med här hemma.

Av Åke Johnson - 7 september 2011 19:32

Överfarten från Trelleborg till Travemünde gick som en dans. Ganska lite folk på färjan Nils Holgersson. Men vi startade 22 Augusti, skolorna hade börjat i Sverige och merparten av resenärerna var Tyska familjer och bussade pensionärer.

Båten tog ca 7 timmar så det blev inte så mycket mer än att söka upp campingen i Lübeck som jag förbokat, för säkerhets skull. På campingen behövde vi inte känna oss som ensamma Svenskar. Nejdå, vi blev en liten koloni av två husvagnar och fyra husbilar med våran. Vissa var på väg hem andra liksom vi skulle ut på äventyr i det Tyska landet.

Så här efteråt kan jag nog tycka att tiden för vår resa var rätt vald. Ingen trängsel på campingarna även om jag tyckte att det var rätt mycket folk som var ute och rörde på sig.

Lübeck är en fantastisk stad. Det är i och för sig alla städer på sina vis, men med tanke på all gammal bebyggelse som är bevarad i staden och landet har ju ändå varit med om två stora krig.

Kriget blev med ens så nära då vi klev in i Maria kyrkan i Lübeck.

Britterna hade bombat staden och Maria kyrkans klockor rasade ned från det bombade tornet. (kyrkan har två torn)

Man hade låtit klockorna legat kvar på den plats som de föll ned på och gjort en minnesplats av detta. Mycket vackert.

Jag är inte ett dugg förvånad över att staden är med på UNESCO,s världsarvslista.

Jag kan undra, varför i hela friden har jag inte besökt den staden tidigare i mitt liv. Det enkla svaret är nog att den ligger för nära.

Här några bilder från Hansastaden Lübeck

OBS ! Årtalet på huset.

Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.